Almänna Villkor

  1. Tillämpning

Dessa Allmänna Villkor gäler för samtliga tjänster som vid var tid tillhandahålls av Diffra AB, org.nr 559143-7610 (”Ödrift”).

Dessa Allmänna villkor kompletterar bestämmelserna som återfinns i orderbekräftelsen. Vid avvikelse mellan bestämmelser i orderbekräftelsen och i de Allmänna villkoren ska orderbekräftelsen äga företräde.

 

  1. Tjänster

Ödrifts behöriga elektriker gör tjänster som byten av elcentraler, felsökning, installation av uttag, installation av strömställare, installation av ugn & spishäll & installation av laddbox. Ödrifts solcellsmontörer utför tjänster som installation av solceller, installation av montagematerial, utför håltagningar för solcellsinstallationer.

 

  1. Beställning och bekräftelse

Ödrifts tjänster kan beställas antingen direkt genom att ringa 010-263 19 90 eller +46 10 263 19 90 eller genom beställning via webbsidan odrift.se. Det är kundens ansvar som beställare att meddela vilket typ av arbete som ska utföras. När du som kund bokar ett uppdrag får du en orderbekräftelse per e-post eller SMS där du också bekfäftar att du godkänner dessa villkor.

 

  1. Tjänsternas utförande

Ödrift förbinder sig att utföra beställda tjänster inom överenskommen tid samt på ett fackmannamässigt sätt i enlighet med lag och gällande branschpraxis.

 

  1. Tilläggsarbete

Om det i samband med uppdragets utförande framkommer behov av ytterligare arbete som bör utföras (tilläggsarbete) ska elektrikern eller montören underrätta kunden och begära dennes anvisningar. Om kunden inte kan nås inom rimlig tid får Ödrift ändå utföra tilläggsarbetet i följande fall:

  1. om priset för tilläggsarbetat är obetydligt eller lågt i förhållande till priset för uppdraget; eller
  2. om det finns särskulda skäl att anta att kunden önskar få tilläggsarbetet utfört.

 

  1. Material

Ödrift ansvarar för att köpa in det material som behövs för arbetet om inget annat överenskommits. Materialet inhandlas hos godkända elgrossister och kunden debiteras enligt Ödrifts listpris.

 

  1. Debitering

Ödrift erbjuder fasta priser på startpaket för våra tjänster. Arbetstid utöver startpaketet debiteras per påbörjad halvtimme. Aktuell prislista hittar du här.

Arbetstiden som ingår räknas från att elektrikern eller montören är på plats.

Vår målsättningen är att vara på plats till den angivna tiden i bokningen, detta kan dock inte alltid garanteras.

 

Fakturaavgift: En fakturaavgift om 99:- debiteras om vi skickar dig pappersfaktura, vi skickar fakturan i första hand via e-post om vi fått dina uppgifter.

 

  1. Betalningsvillkor

Betalning sker mot faktura, förfallodatum anges på fakturan (standard är 10 dagar).

Fakturering kan ske genom så väl direktfakturering, a conto eller genom slutfaktura.

I vissa fall kan Ödrift komma att begära förskott på beställningar. Belopp som betalas i förskott kommer då att användas för att reglera framtida fakturor.

Ödrift förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning i samband med bokning.

 Beställaren ansvarar för betalning av faktura om inte eventuell huvudman (bostadsrättsförening eller företags hyresvrd etc.) betalar fakturan.

Betalning ska vara Ödrift tillhanda senast på förfallodagen som anges på gällande faktura. Vid försenad betalning förbehåller sig Ödrift att debitera dröjmålsränta enligt § 6 Räntelagen samt kräva ersättning för betalningspåminnelse samt inkassokostnader (dröjsmålsränta: referensränta + 15 %)

 

  1. ROT, RUT & Grön teknik avdrag

Om du önskar nyttja rot/ rut/ grön teknik avdrag så ska detta meddelas vid beställningstillfället. Som kund ansvarar du för att lämna kompletta och korrekta underlag för avdrag. Det är även kundens ansvar att säkerställa att du har rätt till rot/ rut/ grön teknik avdrag. Om rot/ rut/ grön teknik avdraget inte godkänns av Skatteverket, så förbehåller sig Ödrift att debitera kund för kvarstående summa som inte täcks av Skatteverket.

 

Information om vilka arbeten som ger rätt till rot avdrag hittar du på Skatteverkets hemsida.

 

  1. Ångerrätt enligt lag

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (2005:59) har du som privatperson 14 dagars ångerrätt på planerade arbeten. Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela detta till Ödrift inom ångerfristen. Ångerfristen räknas från den dag då du bokar arbetet och accepterar avtalet. Om kunden begär att uppdraget ska utföras under ångerfristen förverkas ångerrätten och kunden ska betala det avtalade priset.

 

För företagskunder och bostadrättsföreningar gäller ingen ångerrätt.

 

  1. Avbokningsvillkor

Solcellsarbeten:

Så snart ett arbete som inkluderar solceller är registrerat hos Ödrift är det påbörjat. Om arbetet avbokas innan vi har kommit fram till kunden debiteras en kostnad för det påbörjade arbetet. Kostnaden är åtgången arbetstid och eventuella kostnader för beställt material med ett minsta belopp på 5000 kr inkl. moms. Solcellsarbeten kan inte ombokas.

Laddboxar: 

Så snart ett arbete med installation av laddbox är registrerat hos Ödrift är det påbörjat. Om arbetet avbokas innan vi har kommit fram till kunden debiteras en kostnad för det påbörjade arbetet. Kostnaden är åtgången arbetstid och eventuella kostnader för beställt material med ett minsta belopp om 1350 kr inkl. moms.

Planerade elarbeten:

Planerade elarbeten kan avbokas kostnadsfritt fram till 72 timmar innan arbetet ska utföras och därefter mot en avbokningsavgift om 1350 kr inkl. moms. 

 

  1. Anlitande av underleverantör

Ödrift har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina förpliktelser enligt Avtalet.

 

  1. Avtalstid

Dessa villkor gäller från det att kundens beställning har bekräftats av Ödrift till dess att beställd tjänst har genomförts och full betalning erlagts.

 

  1. Reklamera fel i tjänsten

Om du anser att det föreligger fel i en tjänst som utförts av Ödrift så ska du reklamera felet till vår kundtjänst. Reklamation måste ske inom skälig tid från att du upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet och senast inom 3 år från tjänstens utförande. En reklamation som gjorts inom två månader från det att felet upptäcktes ska alltid anses ha kommit in i rätt tid.

Reklamerar du för sent förlorar du rätten att åberopa felet.

Om du vill reklamera en tjänst ska du i första hand skicka ett e-post till info@odrift.se och beskriva felet så utförligt som möjligt.

 

  1. Påföljder vid fel

Ödrift åtar sig att utan onödigt dröjsmål, kostnadsfritt avhjälpa eventuella fel i utfört arbete. Åtagandet, som även inkluderar resekostnader, gäller dock inte om avhjälpandet medför olägenheter eller kostnader som är oskäligt stora för Ödrift i förhållande till felets betydelse för kunden. En kund får avböja avhjälpande om han/hon har särskilda skäl till det. Om Ödrift inte har avhjälpt en påtalad brist inom skälig tid har kunden rätt till avdrag på priset, eller att häva avtalet enligt konsumenttjänstlagen. Kunden ska i normalfallet inte behöva acceptera mer än två avhjälpningsförsök för samma fel. Därefter har han/hon istället rätt till prisavdrag eller hävning.

 

  1. Ansvarsbegränsning

Ödrift bär inget ansvar för fullständigheten eller riktigheten av den information som du som kund lämnar till oss i samband med din förfrågan eller bokning. Ödrift bär vidare inget ansvar för förlust eller skada som uppkommer till följd av vilseledande, felaktiga uppgifter eller underlåtenet från annan än Ödrifts elektriker eller montörer.

 

Ödrift ansvarar endast för direkt skada som du som kund lidit när skadan har vållats av Ödrifts elektriker eller montörer genom fel eller försummelse vid uppdragets utförande.

 

  1. Behandling av personuppgifter

I samband med att du kontaktar oss med en förfrågan kommer vi att samla in och lagra uppgifter om dig. Vi tillser alltid att all behandling av dina personuppgifter sker på ett säkert sätt och enligt tillämplig lagstiftning.

 

Vi behandlar uppgifterna för att fullfölja våra åtaganden mot dig, för administration, felsökning, support, fakturering, för att fullgöra våra skyldigheter enligt lag och annan författning samt för att marknadsföra våra tjänster.

 

Om det behövs för fullgörande av åtaganden gentemot dig, lämnas uppgifterna till våra samarbetspartners. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till någon annan tredje part, om inte detta krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.

 

I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personupgifter.

 

  1. Force Majeure

Om Ödrift, eller dess underleverantör, är förhindrar att fullgöra uppdraget som en följd av en händelse utanför dess kontroll (inklusive men inte begränsat till, strejk, brand, översvämning, extrem väderlek, naturkatastrofer, krig, uppror, skadagörelse, sabotage, upplopp, myndighetsföreskrifter eller restriktioner) och som inte rimligen kunde förutses vid Avtalets ingående, är Ödrift befriad från skyldighet att fullgöra Avtalet. Så snart befrielsegrunden upphört ska fullgörelse i enlighet med Avtalet återupptas. Om ett planerat arbete skjuts upp med stöd av denna punkt under mer än en vecka äger vardera parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

 

  1. Ändringar

Eventuella ändringar i Avtalet ska göras skriftligen och godkännas av båda Parter för att vara giltiga.

 

  1. Tillämplig lag och tvist

Vid en eventuell tvist har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm eller till allmän domstol.